vineri, 23 iulie 2010

Condamnare şi verdict

Sentinţa este o consecinţă a unei decizii. Şi când auzim această noţiune automat ne tresare inima, pentru că în faţă ne apar gratii sau sumele grele de bani pe care cineva le primeşte cu atâta nesimţire, dar care au un efect aparte pentru societate. Am început astfel nu că mi-ar fi trecut fericirea de care eram dependentă mai înainte sau optimismul meu cronic. Sunt mulţumită de viaţă şi îi aştept în continuare hotărârile, opţiunile, surprizele şi dezamăgirile. Doar că de data asta mi-i interesantă psihologia oamenilor care nu mai au aceasta şansă, oamenii care au ales ceva în viaţă şi nu mai pot da înapoi. Sunt multe situaţii în care decizia aleasă te face dependent de un anumit mod de viaţă, de un anumit teritoriu, de anumite ştiinţe. Şi ce faci atunci când greşeşti? Mai ales că dependenţa are ea aşa o calitate mai puţin bună de data asta: odată ce te dezici începe să-ţi distrugă tot ce ai construit până acum, poate ani întregi de-a rândul. Cred că fiecare a simţit-o...şi nu e cel mai plăcut, chiar dacă ai luat o decizie care nu e greşită, şi ea totuşi distruge toate relaţiile la care ai ţinut cândva, care ţi se păreau cele mai trainice, fără de care viaţa nu era posibilă şi uite că merge. Nişte relaţii dispar, apar altele, care poate chiar dacă îs mai bune, mai eficiente, mai calde, mai adevărate, acestea, totuşi, nu pot înlocui ceea ce ai avut. Şi aici anume începe sentinţa: TU ai decis, s-ar putea să fie o decizie bună, dar la sigur nu exclude partea cealaltă a monedei. Şi suntem noi aşa o specie că taaaare mai depindem unii de alţii şi detaşarea ne face deseori să ne schimbăm deciziile, chiar dacă nu de fiecare dată se merită.

Scumpi prieteni, vă propun să nu cedaţi când nu se merită. Luptaţi până la urmă şi fiţi mai sus de cotidiana noţiune „deprindere”. Mai există şi „noutate”, şi „plăcere”, şi „dragoste”, şi „respect”, şi „cochetare”, şi „aer prielnic sufletului”. Scumpi prieteni, viaţa se pare că totuşi e unică...s-o trăim! Diversitatea şi ingeniozitatea să ne reprezinte. Atitudinea să ne menţină statutul social.

Cumnatul meu din Chişinău găsind întâmplător un abţibild rătăcit de mine „Basarabia – pământ românesc” l-a încleiat în salonul automobilului său. Iar fratele poartă tricolorul lat dăruit de mine pe capacul rezervuarului pentru benzină şi asta vede întreaga Moscovă. N-am putut să am mai mare bucurie şi respect în acea zi. Decizia luată de dânşii a făcut ziua mea mai fericită. Iar eu am fericit alţi oameni. Şi totuşi prin asta s-au anihilat alte relaţii (sentinţa) care au durat vreme îndelungată şi cu toate astea voi lupta pentru „noutate”, pentru că decizia ce-mi aparţine îmi pare a fi corectă. Din această cauză astăzi sunt împlinită şi am nevoie să ştiu aspiră totuşi tot universul spre realizarea viselor noastre sau Coelho se joacă cu speranţele şi încrederea prea pământeană a fiinţelor din noi?

11 comentarii:

Doina Rusu spunea...

Da, decizii luam multe...si se primeste ca ori ne punem cruce pe fericire, ori descoperim o cale noua, frumoasa, fructuoasa.

Tare aiurea/prostesc/dureros te simti cind iei decizia de a ajuta pe cineva/ceva si vezi ca nu ai fost inteles corect. Imediat ti se pune sentinta: esti un prost/profitor/fatarnic. Doare, dar intareste si , din pacate, de multe ori te repinge fata de acel/acea cineva/ceva.

Dar tu, Mariana, tu esti un om puternic, care insati dai sentinte fenomenelor/oamenilor din jurul tau. Si nu este ceva negativ. Dar ceva care dezvolta/bucura/ajuta!
Te pup, MAriana, cu drag te tot ceea ce esti/faci/spui.
Doina

Mariana S. spunea...

...se pare că Mariana a pus vreo sentinţă drastică fetiţei Doina. E foarte posibil, dar nu am făcut nimic intenţionat. Când critic înseamnă că iubesc. Deja e verificat. Te pup şi eu cu drag şi îţi mulţumesc pentru reacţia rapidă.

Doina Rusu spunea...

NU, Mariana, nu mi-ai pus nicio sentinta :). Ai nimerit o tema care ma durea :D si am "profitat" de moment sa ma exprim (nesimtita de mine :D).

Viorica S. spunea...

Oricine nu ar citi acest articol, la sigur s-ar regăsi în el...şi dacă nu el, s-ar gândi la prieteni, colegi, etc...
De felul meu sunt un om care ia decizii cam greu şi mereu cred ca se putea mai bine, dar incerc să văd partea pozitivă a lucrurilor...încerc să nu mă mai gândesc la "costul de oportunitate", despre care ai vb şi tu, ci la ce-mi aduce nou şi bun decizia luată...
Însă şi această decizie are 2 tăişuri, dacă ai fi curajos, ai putea să-ţi schimbi decizia sau cel puţin să o îmbunătăţeşti cumva...
Deci...viaţa e mult prea ramificată ca să iei mereu decizia bună, dar de unde să ştii ca drumul ales de tine nu e chiar cel mai perfect, de unde să ştii că celelalte sunt mai puţin bune??? Păi...încearcă! ;)
BRAVO Mariana!!!

Viorica S. spunea...

P.S. Poza îmi place !! ;))

Anonim spunea...

Salut Viorica,tu ai tratat subiectul din mai multe puncte de vedere (o abordare interesantă, dar și foarte actuală). Eu voi fi un pic mai diferită și-mi voi exprima puctul de vedere asupra fenomenului de DEPRINDERE, căci mă doare și pe mine când aud de el. Multe nu o să zic, dar tot ce am pe suflet o să exprim printr-o frază, sper să mă înțelegi:
" Ajungem la un moment dat când DEPRINDEREA stabileşte regulile de normal,atunci noi suntem offline, ineficieţi şi incapabili de a schimba ceva,deja EA acționeză pentru noi, indiferent pro sau contra favorii noastre...Acea EA - făurită de noi înșine în timp îndelungat" .
PS: te rog să nu crezi că astăzi sunt pisimistă, nu, nu este așa, dar ceea ce-am spus este o realitate căci am trecut prin asta odată,să ies din hipnoza DEPRINDERII cred că m-a ajutat UNIVERSUL :)

Anonim spunea...

din ce-am auzit de la batrini, totul se transforma in deprindere, dragostea, prietenia, entuziasmul, munca, mediul ce te inconjoara... Daca nu vrei sa accepti asta si vrei sa fii diferit, esti privit ca un anormal.
Deciziile ne impovareaza viata, deciziile ne fac sa gresim, ar fi mult mai comod daca nu am fi nevoiti sa luam decizii.
Doina, stiu la ce te referi. A fost vorba la fel de o decizie proasta.

Anonim spunea...

In ultimii 7 ani din viata mea (de cind invat in Romania), am fost pusa in situatia de a lua foarte multe decizii de una singura, asa cum de fapt se intimpla cu toti cei care pleaca de acasa de la o virsta mai mica. Si trebuie sa recunosc ca am luat si decizii care nu m-au avantajat, desi stiam de la bun inceput consecintele acestora.

Recent chiar am fost pusa in situatia de a lua una din acele decizii care iti intoarce viata complet. Si culmea este ca pentru a lua aceasta decizie, am calcat peste acel principiu pe care multi si-l pun atunci cind pleaca la studii in Romania. Mi-am jurat in sinea mea ca niciodata nu ma voi intoarce acasa, in Moldova ... si nu din cauza ca as duce-o rau aici, ba chiar am de toate de ce are nevoie un om pentru a fi fericit. Dar s-a intimplat, si vrem nu vrem, am hotarit sa ne stabilim cu traiul aici, acasa ... si mereu ma gindesc, numai numai sa nu ma trezesc peste vreun an doi sa regret.

Dar am mereu un leac pentru asa situatii ... In orice decizie trebuie vazuta partea cea buna si cu ea sa traim, cu orice decizie ne putem deprinde chiar daca la inceput ne e greu ... Unii prieteni ma critica in sinea lor ca am decis sa ma intorc dar eu incerc sa ma conving ca aceasta a fost cea mai buna decizie.

Asa ca niciodata sa nu regretati deciziile luate de voi!

Mariana S. spunea...

Anonim, eu mă mândresc cu tine pentru faptul că după studiile în România te-ai întors acasă. Mulţi din noi avem de gând să facem asta, dacă nu deodată, măcar după câţiva ani de serviciu. Până la urmă asta e casa noastră şi dacă nu ridicăm noi Basarabia în picioare, atunci cine?!!!

Anonim spunea...

Multumesc, chiar aveam nevoie de astfel de cuvinte incurajatoare :D

Mariana S. spunea...

Oricând poftim,
Oricând se poate!!!
:* ...te mai aşteptăm pe-aici!